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Bophal - cosa c'era dietro lo "hoax" di pochi giorni fa



Ovvero, due colossi multinazionali in guerra contro uno studentello
universitario - e la stanno perdendo...


Una volta di piu', le mie scuse a chi ha difficolta' con l'inglese perche'
non riesco a tradurre questo lungo testo, ma la storia e' troppo
interessante.

Come qualcuno mi aveva fatto notare a parte - e io sospettavo, tanto che
avevo accennato a questa possibilita' - il comunicato della Dow Chemicals
che si autoaccusava di impiparsene dei morti di Bophal perche' gli
azionisti sono piu' importanti era una geniale bufala. Opera di uno
studente che con grande ironia ha prodotto dei "siti parodia" non solo
della multinazionale chimica che ha acquisito la Union Crabide responsabile
della strage in India, ma anche della mega agenzia di public relations
Burston-Marsteller, un genio delle strategie di comunicazione con le quali
si cerca di dare una facciata rispettabile alle strategie violente delle
multinazionali.

Paul Hardwin, lo studente Robin Hood, e' stato ovviamente trascinato in
giudizio dai due giganti, furibondi per essere stati messi alla berlina in
tutto il mondo: infatti, se pur sono riusciti a far chiudere il primo sito
parodia, attivisti di buona volonta' ne hanno rimesso online versioni
mirror in vari paesi. Pare che la Dow stia dando la caccia a tutti,
cercando di farli chiudere con pressioni varie, e nel frattempo facendosi
ridere dietro dalla stampa in tutto il mondo, Da New Your a New Delhi....

Paul ha scritto un memoriale in sua difesa, non avendo ovviamente i mezzi
per pagarsi una difesa contro le batterie di avvocati di tali colossi, e
con quella sessantina di pagine la sua satira feroce continua. Ad esempio,
cita l'obiettivo dichiarato dell'agenzia di PR, che sarebbe "assicurare che
la percezione che si ha dei nostri clienti, che ha sua volta influenza i
soggetti che hanno interessi concreti nella loro attivita' (*"stakeholders"
non e' facile da tradurre, e' un concetto piu' ampio di "azionisti",
implica anche chi puo' avere potere indiretto di influenza sulle
corporations, magari politico), sia coerente con la realta'". E Paul
sostiene che i suoi siti satirici fanno proprio questo: assicurano che
l'immagine pubblica delle corporations sia coerente con la realta'.

Sostiene che pubblicizzare materiali accademici e giornalistici di certi
coinvolgimenti e relazioni delle corporations, e associarli al marchio
(trademark) giusto, aiuta gli utenti di Internet a comprendere
correttamente l'attivita' delle aziende.

E cita in proposito, oltre alla faccenda di Bophal, i rapporti fra la
Burson-Marsteller (agenzia PR) e la Philip Morris da un lato, e la National
Smoker's Alliance dall'altro: quest'ultima e' una presunta associazione di
fumatori inventata a tavolino per creare l'illusione di un supporto
popolare ai produttori di tabacco.

(a questo proposito, e' ormai risaputo che le grandi agenzie di immagine
stanno producendo diversi di questi "falsi" per cercare di arginare i danni
micidiali prodotti dall'attivismo via Internet; io ho gia' visto diverse
storie interessanti sulla guerra serrata che si sta combattendo, fra hoax e
contro-hoax, e per questo specifico sempre, quando invio cose di questo
tipo, che vanno prese con le pinzette; quel che e' carino della rete e' che
comunque in un paio di giri di mail si viene a sapere comunque tutto,
retroscena e contro-retroscena, perche' ormai tenere segreti e'
praticamente impossibile.... siamo tutti spie, eheheheh....)

Ci sono anche campagne svolte a favore di regimi politici, da quello di
Ceausescu a quello dell'Arabia Saudita dopo l'11 settembre 2001.

Chi ha voglia di approfondire, puo' seguire i links citati nel testo qui sotto.

paola





Date: Fri, 13 Dec 2002 14:21:14 GMT
To: "paola.lucchesi-mail.inet.it" <paola.lucchesi@mail.inet.it>
From: RTMark Press <ann72@rtmark.com>
Subject: Dow can't stamp out parody websites (or paola.lucchesi@mail.inet.it)
Sender: ann72-proxy@rtmark.com


December 13, 2002
FOR IMMEDIATE RELEASE
      Contact: Paul Hardwin:  mailto:phardwin@yurt.org
               DowEthics.com: mailto:info@dowethics.com

DOW, BURSON-MARSTELLER CLAMP DOWN ON FAKE WEBSITES
But companies find it harder to stifle criticism

Two giant companies are struggling to shut down parody websites that
portray them unfavorably, interrupting internet use for thousands in
the process, and filing a lawsuit that pits the formidable legal
department of PR giant Burson-Marsteller against a freshman at
Hampshire College.

The activists behind the fake corporate websites have fought back, and
obtained substantial publicity in the process.

Fake websites have been used by activists before, but Dow-Chemical.com
and BursonMarsteller.com represent the first time that such websites
have successfully been used to publicize abuses by specific
corporations.

A December 3 press release originating from one of the fake sites,
Dow-Chemical.com, explained the "real" reasons that Dow could not take
responsibility for the Bhopal catastrophe, which has resulted in an
estimated 20,000 deaths over the years
(http://www.theyesmen.org/dow/#release). "Our prime responsibilities
are to the people who own Dow shares, and to the industry as a whole,"
the release stated. "We cannot do anything for the people of Bhopal."
The fake site immediately received thousands of outraged e-mails
(http://www.dowethics.com/r/about/corp/email.htm).

Within hours, the real Dow sent a legal threat to Dow-Chemical.com's
upstream provider, Verio, prompting Verio to shut down the fake Dow's
ISP for nearly a day, closing down hundreds of unrelated websites and
bulletin boards in the process.

The fake Dow website quickly resurfaced at an ISP in Australia.
(http://theyesmen.org/dow/#threat)

In a comical anticlimax, Dow then used a little-known domain-name rule
to take possession of Dow-Chemical.com
(http://theyesmen.org/dow/#story), another move which backfired when
amused journalists wrote articles in newspapers from The New York
Times to The Hindu in India (http://theyesmen.org/dow/#links), and
sympathetic activists responded by cloning and mirroring the site at
many locations, including http://www.dowethics.com/,
http://www.dowindia.com/ and, with a twist,
http://www.mad-dow-disease.com/. Dow continues to play whack-a-mole
with these sites (at least one ISP has received veiled threats).

Burson-Marsteller, the public relations company that helped to "spin"
Bhopal, has meanwhile sued college student Paul Hardwin
(mailto:phardwin@yurt.org) for putting up a fake Burson-Marsteller
site, http://www.bursonmarsteller.com/, which recounted how the PR
giant helped to downplay the Bhopal disaster. Burson-Marsteller's suit
against Hardwin will be heard next week by the World Intellectual
Property Organization (http://reamweaver.com/bmwipo/wipo.html).

Hardwin, unable to afford a lawyer, has composed a dryly humorous
57-page rebuttal to the PR giant's lawsuit
(http://www.reamweaver.com/bmwipo/response.htm#reality). On page 7,
for instance, the student notes that Burson-Marsteller's "stated goal
is 'to ensure that the perceptions which surround our clients and
influence their stakeholders are consistent with reality.'" Hardwin
goes on to assert that his satirical domain is doing precisely that,
by publicizing "academic and journalistic materials about
Burson-Marsteller's involvement with and relationship to, for example,
Philip Morris and the National Smoker's Alliance, a consumer front
group designed to create the appearance of public support for
big-tobacco policies; Union Carbide and the deaths of 20,000 people
following the 1984 disaster in Bhopal; and political regimes such as
that of Romanian dictator Nicolae Ceausescu and more recently Saudi
Arabia following the events of September 11; and to properly associate
them with the relevant Trademark so that they may be understood
accordingly by Internet users."

In response to the suit's claim that "a substantial degree of goodwill
is associated with [the Burson-Marstellar Trademark]" Hardwin offers
much "evidence to the contrary" including "a newspaper headline in
which the Complainant is characterized as 'the Devil.'"


The primary goal of RTMark (http://rtmark.com/) is to publicize
corporate subversion of the democratic process. Just like other
corporations, it achieves its aims by any and all means at its
disposal. RTMark has previously helped to publicize websites against
political parties (http://rtmark.com/othersites.html#fpo), political
figures (http://www.rtmark.com/bush.html), and entities like the World
Trade Organization (http://www.gatt.org) and the World Economic Forum
(http://www.world-economic-forum.com).